6 Nisan 2008 Pazar

polis çağırmak yok...

1 Nisan'da kaza yapınca polis çağırmak, yok...
VE: 1 Nisan’da başlayacak yeni uygulama ile trafik kazalarındaki kusur oranı da artık değişiyor
Sadece iki kusur oranı oluyor, yüzde 50 ve yüzde 100. Daha açık anlatımla, bugünkü uygulamada trafik polisleri zabıt tutarken kazaya karışan taraflardan birini yüzde 30, diğerini ise yüzde 70 kusurlu bulabiliyordu.
Sigortacılık sektörünü en iyi tanıyan gazetecilerden NOYAN DOĞAN, Hürriyet gazetesinde yazıyor:1 Nisan’dan itibaren maddi hasarlı trafik kazalarında artık trafik polisi bekleme dönemi bitiyor. Maddi hasarlı kaza deyip geçmeyin, trafikte meydana gelen kazaların neredeyse yüzde 90’a yakını bu tür kazalardan oluşuyor. Peki, biz bu uygulamayı neden başlatıyoruz? Hani şu tampon tampona ufacık bir dokundurduğumuzda bile, sigortadan hasarı alabilmek için saatlerce polis bekliyoruz, onun için de trafik sıkışıyor ya; işte bu sıkışıklığı rahatlatmak için. Rahatlar mı? O tarafını zaman gösterecek. Ama gelin isterseniz yeni sistem nasıl işleyecek ona değinelim. Öncelikle şunu belirtelim, yeni uygulamanın odak noktasında sigorta şirketleri ve bu şirketlerin dağıtacakları ’kaza tespit tutanağı’ var. Sistemin yürüyebilmesinin tek yolu da, sürücülerin maddi hasarlı kazalarda medenice birbirleri ile anlaşmaları. Ölümlü ve yaralanmalı trafik kazalarında ise yine polis çağrılacak. Yani bu uygulama sadece ve sadece maddi hasarlı kazalar için geçerli.Sigorta şirketleri kaza tespit tutanaklarını, trafik sigortası poliçesi ile -ki, malumunuz trafiğe çıkan her aracın trafik sigortası yaptırması mecburi- birlikte dağıtacaklar. Böylece tüm araç sahiplerinde bu tutanaklar olacak. Bir kaza sırasında ise taraflar aralarında anlaşma sağlarlarsa, polis beklemeye gerek olmadan araçları yolun kenarına çekecek; her sürücü kendi sigorta şirketinden aldığı bu kaza tespit tutanağını karşılıklı olarak dolduracak. Tutanakların üzerinde kazanın olduğu yer, oluş şekli, kimin kusurlu olduğu yazılacak ve her iki taraf da karşılıklı imzalayacak. Hatta tutanaklarda kazanın oluş şekli resim çizilerek de anlatılacak. Her araç sahibi kendi sigorta şirketine doldurdukları bu kaza tespit tutanaklarını gönderecek. Tabi, burada merak edilen soru, iki taraf da kusurunu kabul etmiyor, dolayısıyla da anlaşamıyorsa ne olacak? Eskiden olduğu gibi yine araçlar yerinden oynatılmadan, polis beklenmeye devam edilecek.
KUSUR ORANI DA DEĞİŞİYOR
Bu arada şunu da belirteyim, 1 Nisan’da başlayacak yeni uygulama ile trafik kazalarındaki kusur oranı da artık değişiyor; sadece iki kusur oranı oluyor, yüzde 50 ve yüzde 100. Daha açık anlatımla, bugünkü uygulamada trafik polisleri zabıt tutarken kazaya karışan taraflardan birini yüzde 30, diğerini ise yüzde 70 kusurlu bulabiliyordu. Yani, mevcut uygulamada kusur oranı sıfırdan, 100’e kadardı. Oysaki yeni uygulamada, iki kusur oranı olacak; yüzde 100 ya da yüzde 50. Hiç kusurunuz yoksa, ona zaten diyecek bir şey yok. Şimdi gelelim en önemli konuya... Hasarın nasıl tespit edileceğine. 1 Nisan’da başlayacak yeni sistem için sigorta şirketlerine de Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği tarafından birer ’Kaza Kroki Kitapçığı’ dağıtıldı. Bu kitapçıklar da Emniyet Genel Müdürlüğü’nün yardımları ile hazırlandı. Kaza kroki kitapçığında; tam 39 çeşit kaza profili belirlenmiş durumda. Mesela, bir kavşaktan dönerken, ana yoldan gelen bir araca önden çarpıldığında, kim kusurludur ve kusur oranı nedir; kitapçıkta gösteriliyor. İşte sigorta şirketleri, sürücülerin gönderdikleri kaza tespit tutanaklarından kazanın oluş şekline bakacaklar, ardından da ellerindeki kaza kroki kitapçığından, kazada sorumluluğun kimde olduğunu ve kusur oranını tespit edecekler; ona göre de hasarı belirleyip, ödeyecekler.
HANGİ DURUMLARDA POLİS ÇAĞRILACAK
Eğer kazanın oluş şekli net değilse veya sigorta şirketi sürücünün yolladığı tutanaktan bir sonuca varamıyorsa, sürücülere sorabilecek. Önemli bir noktanın daha altını çizelim... Yeni uygulamada kazaya karışanlar için de, sigorta şirketleri için de mahkeme yolu açık. Yani, kazaya karışan taraflardan biri, doldurduğu ve imzaladığı kaza tutanağına itiraz ederse, konu hukuka yansıyacak.Peki, hangi durumlarda polis çağrılması gerekecek? Evet, taraflar arasında anlaşma sağlanmaması durumunda polis beklenecek ama asıl; araçlardan birinin trafik sigortası olmaması, sürücülerden birinin ehliyetinin bulunmaması, taraflardan birinin alkollü olması ve kamu aracına çarpılması durumlarında kesin kes polis çağrılacak.İşte 1 Nisan’da başlayacak ve trafikte maddi hasarlı kazalarda polis bekleme dönemini bitiren uygulama böyle. Yürür mü? Açıkçası, bu çeşit ufak kazaların büyük bir çoğunluğunun ’önce ben geçeceğim’, ’yok ben geçeceğim’ inadından olduğunu düşünürsek, artık yorumu size bırakıyorum.
haber:www.nethaber.com

Hiç yorum yok: